Spedycja kontenerowa w transporcie kolejowym, samochodowych i morskim

Dodane przez admin

Branża transportowa wciąż poszukuje nowych rozwiązań, które umożliwiają szybszy, tańszy i bardziej bezpieczny przewóz towarów. Jednym z popularnych rozwiązań jest zastosowanie kontenerów z powodzeniem wykorzystywanych w transporcie kolejowym, morskim czy samochodowym.

Na czym polega transport kontenerowy

Spedycja kontenerowa związana jest z transportem towarów  przy wykorzystaniu stalowych kontenerów o standaryzowanych wielkościach. Kontener pełni funkcję jednostki ładunkowej, dzięki której towary mogą być przewożone na duże odległości  przez różne środki transportu bez konieczności przeładunku z jednego środka transportu na drugi. Transport kontenerowy przyspieszył i znacznie ułatwił proces przewozu towarów. Zaletą tych jednostek przeładunkowych jest możliwość szybkiego i łatwego mocowania, a także przewozu i ładowania. Kontenery wyposażone są w naroża zaczepowe, które umożliwiają sprawne zamocowanie i odczepienie jednostki.

Te jednostki ładunkowe przyczyniły się do dynamicznego rozwoju transportu multimodalnego, który polega na przewozie jednego kontenera za pomocą różnych środków transportu w ramach jednego procesu transportowego. Jednostki mogą być stosowane zarówno w transporcie morskim, jak i w kolejnictwie czy transporcie samochodowym.

Rodzaje kontenerów

Kontenery pozwalają na bezpieczny przewóz materiałów drobnicowych, płynnych, paczek, skrzyń, maszyn czy podzespołów, a także przedmiotów o dużych gabarytach. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że zabezpieczają towar przed wpływem warunków atmosferycznych. Co więcej, szeroki wybór jednostek ładunkowych umożliwia dobór do różnorodnych potrzeb i wymagań przewożonych towarów.

W transporcie międzynarodowym i multimodalnym najpopularniejsze  są kontenery o wymiarach 20’, 40’ i 45’ HC. Są wykorzystywane przez wszystkie firmy specjalizujące się w tej branży.

Wraz z rozwojem spedycji kontenerowej na rynku pojawiło się wiele różnorodnych rodzajów jednostek ładunkowych przeznaczonych do przewozu towarów o różnorodnych wymaganiach. Należą do nich m.in.:

·         kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia,

·         kontenery o otwartych bokach,

·         kontenery z otwartym dachem,

·         kontenery o podwyższonej wysokości,

·         kontenery o podwyższonej wysokości i szerokości,

·         kontenery platformy,

·         kontenery cysterny,

·         kontenery do transportu ładunków stałych luzem,

·         kontenery izotermiczne,

·         kontenery z wentylacją,

·         kontenery termiczne,

·         kontenery chłodnicze.

Różnorodność dostępnych jednostek ładunkowych pozwala przewozić wszystkie rodzaje towarów.

Transport kontenerowy – perspektywy rozwoju

Rynek światowych przewozów kontenerowych stale się poszerza. W tym typie transportu dominują Chiny i Azja, które generują 64% wszystkich światowych przewozów kontenerowych. Jednocześnie, zgodnie z opinią wiodących ośrodków analitycznych, zakłada się, że wzrost ten będzie się utrzymywał się na poziomie pomiędzy 4,8% a 5,1% w latach 2018-2021. Analizując dotychczasowe trendy można zakładać, że wzrost wolumenu przewożonych kontenerów w najbliższych latach pomiędzy Europą a Dalekim Wschodem będzie oscylował w okolicach 1,6%.

Skąd założenia, że transport kontenerowy stale będzie zyskiwał na znaczeniu? Badania analityków wskazują na postępującą efektywność transportu kontenerowego oraz dobrą sytuację makroekonomiczną. Co więcej, eksperci wskazują także na wdrażanie zautomatyzowanych procesów obsługi kontenerów w portach i terminalach multimodalnych, które w znaczący sposób usprawnią działanie systemu. To pozwoli na zmniejszenie jednostkowych kosztów związanych z przewozem kontenerów i powinno odbić się na wzroście konkurencyjności tego rodzaju transportu.

Innym elementem sprzyjającym rozwojowi branży jest rosnąca podaż floty kontenerowców, która w 2018 roku osiągnęła 22,28 mln TEU. Wzrost liczby kontenerowców o pojemnościach przekraczających 22.000 TEU także przyczynia się do podniesienia technicznych możliwości w zakresie liczby przewożonych kontenerów.

Źródło: Symlog Warszawa – spedycja międzynarodowa

Podobne wpisy