Transport towarów pomiędzy Unią Europejską a Chińską Republiką Ludową stale przybiera na sile. Ekspresowe pociągi towarowe są jednym ze środków transportu wykorzystywanych do przewozu towarów na tej trasie. Co więcej, zyskującym na znaczeniu i systematycznie zwiększającym globalną liczbę przewożonych ładunków. Poznaj zalety kolejowego przewozu towarów z Chin.
Fracht kolejowy — szybki środek transportu
Ekspresowe pociągi towarowe kursujące Nowym Jedwabnym Szlakiem zapewniają szybki transport towarów. Podróż pomiędzy terminalem w Chinach, a Małaszewiczami przy polskiej granicy z Białorusią trwa około 2 tygodni. Co więcej, całościowy transit time transportu w ramach usługi “door-to-door”, czyli od odebrania ładunku u nadawcy po dostarczenie go do adresata, nie przekracza nigdy 30 dni, a zazwyczaj zamyka się w czasie 24-26 dni. To sprawia, że transport kolejowy jest znacznie szybszy niż fracht morski, którym dotychczas przewożono ładunki z Chin.
Krótki globalny czas transportu koleją to nie jedyna zaleta ekspresowych pociągów kolejowych. Znalezienie wolnego miejsca w taborze nie trwa długo — doświadczony spedytor jest w stanie zabookować przestrzeń ładunkową w ciągu 1 tygodnia. W przypadku frachtu morskiego okres ten często wydłuża się do 1 miesiąca, co sprawia, że globalny czas przesyłki kontenerowcem może zabrać nawet 4 miesiące.
W przypadku ekspresowych pociągów kolejowych nie spotyka się także powszechnego we frachcie morskim rolowania kontenerów. Raz zarezerwowane miejsce zawsze czeka na ładunek, pod który zostało zabookowane. To daje klientowi pewność, że towar dotrze do adresata w oczekiwanym terminie.
Atutem ekspresowych pociągów kolejowych przewożących towary z Chin do Polski jest także częstotliwość kursów. Obecnie w tygodniu organizowanych jest kilkadziesiąt składów, co pozwala na transport ogromnej ilości ładunków. Z tego też względu kolej zaczyna być dużą konkurencją dla frachtu morskiego w zakresie importu towarów z Chin.
Przewóz koleją — konkurencyjna cena
Zaletą spedycji kolejowej realizowanej na Nowym Jedwabnym Szlaku jest także jego konkurencyjna cena. Lepsza i szybsza obsługa musi być droższa, ale jednocześnie wysokość cen nigdy nie jest proporcjonalnie wyższa uwzględniając 3-4 razy krótszy transit time. Warto dodać, że rynek płynnie reaguje na zapotrzebowanie i dostosowuje ceny do popytu. Zdarza się, że transport ekspresowymi pociągami towarowymi jest tańszy niż podobna usługa realizowana kontenerowcem. Warto zatem zlecając usługę organizacji przywozu ładunku z Chin do Polski skorzystać z fachowej obsługi doświadczonych spedytorów, którzy pomogą wybrać optymalne rozwiązanie dostosowane do potrzeb konkretnego klienta.
Kolej bezpiecznym środkiem transportu
Przewóz towarów koleją odbywa się z wykorzystaniem kontenerów odpornych na uszkodzenia mechaniczne i wpływ czynników atmosferycznych. Przewożony ładunek jest również zabezpieczony przed ingerencją osób trzecich. Trwałość konstrukcji kontenerów doskonale sprawdza się podczas przeładunku, do którego dochodzi przy rozładunku zasobników w terminalach przeładunkowych. Każdy skład podróżujący z Chin do Polski jest stale monitorowany pod względem lokalizacji. W ten sposób klienci korzystający z usług ekspresowych pociągów towarowych codziennie informowani są o lokalizacji składu, co pozwala zarówno kontrolować czas przyjazdu ładunku, jak i mieć pewność, że przyjedzie on w stanie nienaruszonym.
Atutem Nowego Jedwabnego Szlaku jest również lokalizacja trasy przewozu. Ekspresowe pociągi towarowe poruszają się przez słabo zaludnione obszary Kazachstanu, Rosji i Białorusi. Co więcej, Nowy Jedwabny Szlak biegnie z dala od granic rosyjsko-ukraińskiej i białorusko-ukraińskiej, więc nie jest narażony na wpływ działań wojennych.
Kolej jest środkiem transportu, który, w porównaniu z frachtem morskim, jest mało wrażliwy na zdarzenia losowe. Nie oddziałują na niego niekorzystne warunki atmosferyczne, a ryzyko opóźnień związanych z utrudnieniami na linii kolejowej jest minimalne. W efekcie fracht kolejowy jest jednym z bezpieczniejszych środków transportu dostępnych w przewozie towarów z Chin do Unii Europejskiej.